24Juli
Dit is Napels!
Ik was hier al eens eerder, maar had ( en heb) nog lang niet alles gezien. Om te beginnen maak in een rondje door het oude centrum, de host van mijn verblijf geeft een duidelijk uitleg, het is "maar" 10 min lopen vanaf hier, het eerste wat ik op mijn pad krijg is een schitterende kerk Gesu Nuovo zie foto's, daar heb ik niets aan toe te voeren, en daarna duik ik het geroezemoes van de winkeltjes en barretjes in en komterecht in de kerk met de crypte van san Genaro,de patroonheilige van Napels,aan hem worden veel mirakels toegekent ,de Napolitanen zijn heel erg ( bij) gelovig .
Als je in Italië in een stad, of plaats van enige betekenis bent , en je staat op een pleintje, dan heb je minsters drie kerken in beeld, de ene al uitbundiger dan de andere, het katholieken geloof zit hier mijlendiep.
Daarna maak ik nog een rondgang door het ondergrondse Napels dit althans een deel ervan, is te bereiken vanuit de Santa Lorenzo Maggiore
Niet voor te stellen dat er onder deze stad wel 200km tunnels zijn, en heuse straten die door de grieken zijn gecreerd en later door de Romeinen gebruikt werden, bakkers wasplaatsen ,markten en zelfs een heus belastingkantoor zijn er te vinden, in de oorlog was het een schuilplaats voor de Napolitanen.
Eenmaal bovengronds ben ik wel even toe aan een rustpauze,en als ik daarna de terugweg ondernemend, voel ik dat ik geen 18 meer ben... ik heb zelfs een Blair op mijn teen gelopen,maar dit terzijde
Ik had "de pijp leeg"en kwam niet meer aan schrijven toe
Vandaag weer een nieuwe dag

Zal er koel zijn Prachtig,je hebt je best gedaan en rust lekker uit Geniet er nog van 😯🤳👍🤗🥂
Groetjes ad en ria