Norcia

5 juni 2018 - Norcia, Italië

Vanmorgen, heb ik mijn plannen voor vandaag gewijzigd, vanwege de weersvooruitzichten.

Ik zou naar Castelluccio gaan ,dat ligt op een hoog vlakte tot voor een paar jaar beleden ,was er nod geen weg ,maar momenteel is het dorpje wel over een verharde weg bereikbaar.

In het voorjaar ,schijnt dat er een ware bloemen verschijnt,én dat zou voor mij de reden zijn om er een kijkje te nemen. Maar met deze weersvoorspelling lijkt me dat niet verstandig.

Ik heb inmiddels een alternatief plan ,daarbij hoort war uitleg .

Toen ik 3 jaar terug ook in deze omgeving was,toen nog met mijn eigen brommer van huis uit ,én toen ik in zeer slecht weer belandde ,ben ik uiteindelijk gestrand in Cittareale een klein plaatsje in Umbrie  (waar de architekt van het Collosseum in Rome,geboren is ,en daar zijn ze hier trots op) maar dit terzijde Ik al mijn natte ellende, zag ik een bord ; Agritourisme,  én dacht meteen stoppen met die natte zooi!! De man was zeer begaan ,met mij maar zat jammerlijk vol ,maar ik kreeg koffie aangeboden ,én er werd druk overleg gevoerd, ondertussen mij gerustgesteld ,dat het wel goed zou komen.....Na 10 min kwam er een man die wel Engels kon ,ik moest mijn brommer hier laten, én met hem meegaan in zijn auto ,ongeveer 4km verderop ,was voor mij een slaapplaats!!!! Het was de helft van een dubbel blok ,voor mij alleen ,morgenvroeg om 9uur werd ik weer opgehaald, én teruggebracht naar de boer ( agri)

Ondertussen is twee jaar geleden hier vlakbij in Amatrice én Norcia die aardbeving geweest, er is trouwens geen enkele plaats hier ,die geen schade heeft ,maar de meeste doden ( 159) vielen in Amatrice.

Én zo ben ik weer bij vandaag ,dus ik dacht ,laat ik eens gaan kijken of die boer het er ook goed heeft afgebracht ,een mooi tochtje voor vandaag.onderweg heb ik nog een wandeling gemaakt , én ook in Cittareale was schade , de boer had even een geheugensteuntje nodig  er werd wederom koffie aangeboden,hij kwam erbij zitten,én zgaanderweg wist hij waar het over ging. Toen ik vroeg of hij ook schade had,wees hij op een schuur die was inmiddels afgebroken maar je kon nog wel zien waar hij gestaan had.Na een hartelijk afscheid ,én van mijn kant nog dank voor de gastvrijheid van zijn kant vertrok ik weer. Nu nog even kijken naar die slaapplek van toen,4km verderop ,dat ziet er niet zo goed uit  ,er staan een hele rij noodwoninge ,en het desbetreffende huis is dichtgespijkerd!! Er komt een man én een vrouw aanlopen ,én die vragen of ik b én b zoek want dit is gesloten.

Ik probeer duidelijk te maken dat ik hier 3jaar terug geslapen heb ,én nu ik toch in deze buurt ben ,even kom kijken of de aardbeving hier ook schade heeft aangericht ,én ja dus . De man ,waarvan ik al dacht ,dat ik hem herkende, zei dat hij de eigenaar was ,én momenteel ook in een noodwoninge moest wonen ,én toen wist ik het zeker deze man had mij teruggebracht naar de boer , maar pas toen ik vroeg of zijn zoon paarden had ,ging bij hem een belletje rinkelen ,hij had nl heel trots tegen mij verteld over zij  zoon er springpaarden Het ijs was gebroken,hij vertelde dat zijn zonen allebei in Amatrice op school zaten, maar het was slechts dus hen was niks overkomen.

Ik maakte nog een foto én we namen hartelijk afscheid van elkaar, dat was een leuke ervaring, in een voor de mensen hier moeilijke tijd.In Amatrice  ben ik ook nog geweest dat centrum ligt helemaal plat!

Er komt nog een fikse onweersbui ,ik schuil, én schaft in een half ingestort huis, het lijkt bizar kasten en tafels staan nog in half ingestorte huizen schilderijen aan de muur keukenkastjes met inhoud en koelkasten en bedden ,bestek en serviesgoed ligt op straat, huizen waar alleen de voorgevel nog van overeind staat ,wat voor drama s hebben hier afgespeeld, maar na twee jaar gaat het leven weer verder.................

Sorry voor het ( te) lange verhaal, maar het heeft wel indruk op mij gemaakt.

Welterusten.

1. Jan Wassenaar:
    6 juni 2018
    Ik vindt het wel leuk om "n keer "n verhaal te horen van de mensen die dat hebben meegemaakt, wij kunnen dat niet voor stellen , wij komen in dit kikkerlandje toch goed weg,we zullen het maar afkloppen je weet maar nooit.gr Jan en Fien
  2. Coby Warmerdam:
    7 juni 2018
    Wat een kontrast de bouwvallen en dan weer die prachtige velden met bloemen. Die mensen zullen veel veerkrachtiger zijn dan wij hier denk ik. Wel jammer dat het zo lang duurt voordat alles is opgeruimd.
  3. Leomar:
    7 juni 2018
    Wat een ellende..... idd , ik denk dat die mensen veerkrachtiger zijn dan wij..... triest om te zien... mooi contrast met je natuurfoto's.... life go's on..... weten jij en ik alles van.