palazzo Arceide

3 juni 2017 - Palazzolo Acreide, Italië

3 Juni 2017
Palazzo Arceide
Na een nacht in Enna te zijn geweest, en een beetje rondgekeken, houd ik deze plaats voor gezien,en vertrek naar Palazzo Arceide, zo 'n  slordige 80km, zuidelijk, maar eerst ga ik langs in Palazzo Armeria, waar ,zo heb ik me laten vertellen,en dat beaamde ook die spanjaard,een van de indrukwekkendste ,in goede staat zijnde mozaïeken ter wereld te zien zouden zijn,in de resten van een Romeinse  villa ,  kijken dus!
De hele plaats staat op de werelderfgoedlijst,van Unesco ,maar eerst maar op zoek naar die villa,het word trouwens goed aangegeven, en ik ben niet de enige !!
Het eerste aanblik valt wat tegen,ik zie eenmaal door de poort, oude resten van een gebouw,wat men met hout en glas heeft gereconstruweerd, waarom word al gauw duidelijk,
Men heeft nl binnenin allerlei loopconstructies gemaakt,zodat men van bovenaf,op de prachtige mozaïeken  neer kan kijken ,het is werkelijk ongelooflijk wat je ziet!!!!
Alleen al die centrale gang van wel 40 meter lang,en 5mtr breed helemaal afbeeldingen,uit het leven van de Romeinen in die tijd.
En iedere kamer heeft weer andere afbeeldingen, ik ben er werkelijk van onder de indruk!!
Er is niets teveel gezegt als men zegt ; dit is een must,als je in  de buurt bent,
Ik heb de nodige foto's  gemaakt,zodat je toch een klein beetje een beeld krijgt,van al dat moois.
En nu weer door naar Palazzo Arceide ook weer zo'n  Unesco  plaats,dat is al te zien,als je er binnen rijd.  Ik kom tot de ontdekking,dat mijn reservering voor deze plaats morgen pas zou zijn... Dan maar even bellen want er woont kennelijk niemand ,een dag eerder is geen probleem,maar ik moet wel wachten,men moet nog van elders komen.
Een uurtje later  ik heb ondertussen wat gewinkeld,en koffie gedronken worden er gebeld,Vader,moeder en zoon (voor het engels) en na wat strubbelingen, er is nl geen internet,maar hier vlakbij is een barretje  en daar kan het wel.
Dat was vandaag weer een Wauw dag!,
Gr Mariet.

1. Gemmy Mol:
    Zeker erg mooi!
  2. Anja:
    4 juni 2017
    Dat mozaiek zit wel een paar uur werk in, zeker de moeite waard om te zien.
    nu even een paar dagen wat rustiger aan doen en lekker genieten van de omgeving. Tot gauw
  3. Jan Wassenaar:
    4 juni 2017
    Wat "n prachtige foto:s en ik lees dat je onderweg goed met iedereen kan praten dat is toch wel "n pluspunt zo kom toch overal waar jij naar toe wil.ik lees wel in je verhalen dat het zeldzaam is wat jij allemaal meemaakt
    nog heel veel plezier gr Jan en Fien
  4. Mari de Visser:
    4 juni 2017
    Mariet in een woord geweldig wat je allemaal te zien krijgt geniet er van dat doen wij ook van de fotos
  5. Francis Kemps:
    4 juni 2017
    Wat moeten die mensen toen al ontzettend rijk zijn geweest. Prachtige mozaieken!
  6. Marij:
    4 juni 2017
    Nou Mariet,ik lees vandaag voor het eerst jou blog.Wat een schitterende vakantie heb jij zeg.Geniet er nog van.gr.Marij
  7. Leomar:
    6 juni 2017
    Ohhh dat is zeker schitterend.....whauw wat zie jij mooie dingen onderweg..... top...