28 September

28 september 2022 - Karijini, Australië

Spoken op de weg... nee hoor kamelen. Ik vertrok vanmorgen,bij sandfire Road House,richting Port Hedland, zo'n 240km   was eigenlijk van plan om 6uur te vertrokken maar ik lag nog zo lekker, maar  om 7.30 zat ik weer links te rijden...

Na een  tijdje zie ik links van de weg iets in de struiken bejegend,even gas terug en een heuse kameel,wil de weg oversteken! als hij mijn auto ziet draait hij toch maar om,terug in de struiken, omalsnog over te steken als ik stop.

Om half een ben ik al in port Hedland ,en beredeneer wat ik nog doe vandaag.

Morgen naar Karijiny nationaal park,dat is nog ong. 300km ,dus ik besluit,er vandaag nog een stuk van te doen,heb ik morgen meer tijd in het Park.

Even buiten port Hedland,staat ;eerste servicepoint over 220km!!

Maar ik voel me fit en ga ervoor.port Hedland ligt aan de westkust,en hoewel maar betrekkelijk klein,15000inwoners heeft het toch de grootste haven van Australië, in het achterland,de pilbara  met zijn ruim 500.000 vierkante km, word erts gewonnen,en dat is op de weg ook duidelijk. merkbaar. Roadtrains rijden af en aan, en de hele 220km die ik vandaag reed heb ik ertussen gereden. Nog enkele getalletjes;

Een auto met 4 containers 60mtr lang

Elke container heeft 6 assen × 4 wielen=24 wielen

4 × 24 wielen is 96 wielen, en dan is de auto nog niet meegerekend...

In Port Hedland rijd de langste ertstrein ter wereld 6 ×per dag vanuit het achterland ,sommige zijn wel 10km lang...

Toen ik er thuis over las,dacht ik; o ijzererts, maar dit is toch echt indrukwekkend ,en terwijl ik dit opschtijf,bulderen de roadtrains weer langs.

Morgen naar Karijiny.

1. Coby Warmerdam:
    28 september 2022
    Fijn dat je goed op de plaats van bestemming bent aangekomen, jeetje wat een getalletjes van die road trains. Hier is het nog steeds wel frisje, morgenavond zal ik toch de verwarming aan moeten hebben de dames komen dan bij mij Keezen, dit wordt dan de 1e keer. Jij hebt geen last van de kou geniet en bereid je maar voor op de tocht naar Karijiny. Tot horens, groetjes Coby
  2. Jan Wassenaar:
    29 september 2022
    Zo groot als het materiaal daar kunnen wij ons hier niet voor stellen, daarom is het
    voor jou zo mooi om als je weer terug bent in Nederland dat hier over kunt vertellen.
    nu ook weer "n beetje in de bewoonde wereld komt en plaatjes met meer inwoners
    kan jij ook meer gesprekken voeren met die mensen en dat ligt jou wel.Jan e Fien
  3. Mari de Visser:
    29 september 2022
    Mariet jij beleeft daar nog eens het is wel mooi en kolossaal allemaal nog een goede reis verder nelly mari
  4. Sia v Lith:
    29 september 2022
    Wat heb je alles goed ingestudeerd en onder controle Blij weer te lezen En half8 half1 op bestemming met 245km lijkt me vermoeiend De kameel maakt veel goed Succes rest wacht Mooi alles !