Motte Camastra

8 juni 2017 - Motta Camastra, Italië

Het momenteel onderkomen is hier geweldig,en het ontbijt net zo, en toch ben ik daarvoor hier niet gekomen, ik zit aan de noordkant van de Etna,dus laat ik vandaag maar eens een tochtje ondernemen.

Het weer is prachtig,alleen de rookpluim van de Etna,en verder geen wolkje in de lucht.Na veel bochten arriveer ik bij een grote parkeerplaats, met info,en uiteraard souvenirs,en ik besluit een tochtje van ongeveer een uur te ondernemen,naar een krater,(een van de vele) die in 2002 voor een grote ravage heeft gezorgd, en uiteindelijk op vier km voor een dorp tot stilstand kwam!

In de bergrut word naar aanleiding van een fotoreportage verslag gedaan van de gang van zaken rondom die gigantische eruptie, er stroomde lava uit een hele rij kraters, het hele infocentrum inclusief parkeerplaats en een hotel verdween onder de lava stroom!

Ik vroeg of er geen gewonden waren,maar volgens de gids vielen er nooit echt slachtoffers, de eruptie kondigt zich aan met een donderend geraas,waarvan iedereen in de wijde omgeving wakker word,en de lava stroom haalt op zijn snelst 400mtr per uur,dus tijd genoeg om weg te komen.....zo redeneerde men hier.

De uitbarsting van een paar maanden geleden,had te maken met smeltende sneeuw,die eenmaal gesmolten door de hitte als kokende stoom zich een weg heeft gebaand.

, en de toeristen,die op dat moment in de buurt waren,de stuipen op het lijf heeft gejaagd

Als ik dan die wandeling onderneem, krijg ik een reëel beeld van het natuurgeweld,dat hier heeft plaatsgevonden, en dat gebeurd steeds weer, die puist is inmiddels 3300mtr hoog, (ik was op 2200mtr)

Nog een echtpaar uit Amsterdam ontmoet,die hadden foto's  gemaakt,en ik van hun,s avonds  uitgewisseld per app.

Het was weer een indrukwekkende intensieve dag

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Leomar:
    8 juni 2017
    In een woord GEWELDIG....... Nu nog foto's...die houden we tegoed zeker....Mariet, ik blijf erbij, neem mijn petje voor je af...en ben op een gezonde manier jaloers op je..... Blijf genieten, kunnen wij dat ook doen....
  2. Coby Warmerdam:
    9 juni 2017
    Bizar die foto's, je krijgt inderdaad wel een indruk van het geweld wat een eruptie te weeg kan brengen. En dan zie je ineens bloemetjes. Het zijn weer mooie plaatjes Mariet. Vandaag is het weer een beetje aan het veranderen, soms valt het er ineens met bakken uit. Bij jou blijft het voorlopig warm, gisteravond bij de weerman gezien. Doeiiii
  3. Ad van Els:
    prachtig!
  4. Francis Kemps:
    9 juni 2017
    Echt geweldig, de kracht van de aarde! Apart om er dan bijna met je neus boven op te staan.
  5. Jan Wassenaar:
    10 juni 2017
    Ik lees wel dat je flink omhoog moet om de top te bereiken? maar ik neem aan dat jij dat wel uit pluis jou kennende Ha ha.maar het is toch wel "n hele uitdaging geniet van het mooie weer dan komt alles goed. gr Jan en Fien
  6. Toon van der Sanden:
    10 juni 2017
    Kun je zien wat een kracht de natuur heeft, en hoe klein de mens.
    groeten Toon
  7. Mariet van Zoggel:
    11 juni 2017
    Fenomenaal,en niet op foto 's over te brengen!