15 Juli

15 juli 2021 - Zafferana Etnea, Italië

Vanmorgen toen ik buiten keek, zag ik een stralende lucht ,en dacht, nou moet ik vandaag toch maar die Etna op ,maar dan wel aan de noordzijde, voorzichtig ,want de weg ligt op sommige stukken vol gruis ,van gisteren.

De noordzijde is wat ruiger, en puurder dan de Sapienza,zoals de zuidzijde ook wel word genoemd,daar komt meer toerisme, met alle gevolgen van dien.

Dus scharrel ik voorzichtig,het gruis ontwijkend,naar boven,Piano Provenzana is mijn einddoel.

Ik neuzel wat rond er is bijna niemand, al snel komt er een man naar me toe, die vraagd of ik een toer wil boeken ,men vertrekt over een half uur met een 4wheeldrive bus naar daar boven... hij wijst naar een wit stipje ,en ik begrijp in godsnaam niet hoe dat kan over die lavavelden, maar.... het kan !!

Het was super indrukwekkend, hoe de chauffeur zijn bus langs de grootste gaten laveerde, terwijl de gids, duidelijk vertelde over de verschillende craters, waarvan we er enkele passeerde,  er de leeftijden en ontstaan ervan het uitzicht werd ook steeds spektaculairder, naarmate we hoger kwamen Op de plek waar we nu stonden was gisteren die eruptie ! !

Een paar getallen; de Etna telt meer dan 220 kraters, waarvan momenteel het laatste halfjaar er twee behoorlijk actief zijn,dat zijn ook de hoogste (summit kraters)

Kortom,het was een schitterende ervaring

Ik scharrel weer langzaam naar beneden ,op sommige plekken ligt wel 5cm gruis..alles is goed en ik hoorde van de "motorhuis van gisteren, dat hier ergens in de buurt een kastanje boom moet zijn van meer dan 1000 jaar oud..

Een Legende gaat de ronde,dat de koningin van Aragon,in 1300 met 150 manschappen en paarden een tocht naar de Etna maakten onder deze boom geschuild moet hebben voor noodweer!?

57 mtr omtrek zou de boom in 1780 gehad hebben,momenteel bestaat hij uit 3 stammen een van 22mtr  een van 18mtr en een van 13mtr maar met een wortel, waarbij moet worden aangetekend,  dat hij met 22mtr omtrek nog steeds de enige  ter wereld in zijn soort.

Genoeg voor vandaag!!

1. A. van Lokven:
    15 juli 2021
    Hoi Mariet, eindelijk een reactie van onze kant. We hebben het ontzettend druk gehad met onze verhuizing maat ik heb wel al je verhaaltjes gelezen. En ze zijn weer net zo spannend als alle andere jaren. Ik vind het knap wat je allemaal onderneemt in je eentje. We zien elkaar weer als je terug bent. Gr Toon en Riek
  2. Coby Warmerdam:
    16 juli 2021
    Hoi Mariet, dit is de 2e keer dat je de Etna beklimt maar van een andere kant, nu heb je hem van alle kanten gezien, 👍hij is wel indrukwekkend. Wij hebben het hier niet zo getroffen, heb in de nacht van woensdag op donderdag mijn wc’s weer moeten barricaderen, het water spoot uit de gootsteen omhoog en alles begon te borrelen van de heftige regenbuien. In Limburg is het vreselijk te keer aan het gaan, ik heb al lang niet meer zoiets gezien. Mijn zus woont gelukkig ver genoeg van de Maas maar mijn broer vind het nu ook wel spannend worden, woont gelukkig wel op de 2e verdieping maar wel dichterbij de Maas. Daar verwachten ze donderdagnacht of in de loop van de morgen ook behoorlijke overlast. Maar gelukkig is er beter weer voorspeld. Ik lees wel wat je verdere plannen zijn, geniet ervan, groetjes Coby
  3. Jan Wassenaar:
    16 juli 2021
    Wij lezen wel dat jij het mooie van de Etna aan het bekijken bent,geniet er maar van ,
    want hier zijn veel mensen bezig om het water uit hun huizen te houden ?niet in Heesch
    maar je weet maar nooit,Nederland is ook in rouw daar Peter R de Vries is overleden,
    het kan allemaal raar lopen op deze wereld,m.v.g.Jan en Fien
  4. Gemmy Mol:
    16 juli 2021
    Wat een geweldige foto’s! Je bent echt aan het genieten ga daar nog maar even mee door! Groetjes
  5. Sia v Lith:
    16 juli 2021
    Knap wat je allemaal onderneemt Mooie foto's en geniet er nog even van Top