Tricase

21 mei 2019 - Tricase, Italië

Wat een roteind ,die laars van Italië  heeft wel hele hoge hakken, dwz ,ik zit momenteel helemaal onder in de hak van Italië, door een  vlak landschap gedomineerd word, door  miljoenen olijfbomen, met hun grillige vormen en enorme omvang ,wellicht eeuwenoud.

Het viel mij op dat er hele stukken met dode bomen stonden, het wekte mijn belangstelling, ook hele oude dikke bomen waren dood ,ik was benieuwd naar de oorzaak, én toen kwam er vaag in mij op ,dat er iets op het nieuws is geweest over zieke olijfbomen. Toen ik het opzocht, was het al snel duidelijk wat er aan de hand was .Er is een beestje ( met een moeilijke naam)dat besteld zich in de sapstroom van de boom, waardoor deze geen vocht meer kan opnemen,en uiteindelijk verdroogd. Men heeft dat beestje in 2013 ontdekt en als je ziet wat het nu al heeft aan gericht ,ieder jaar 20 km verder naar het noorden,

Italië  is de op een na grootste olijfolie exporteur ter wereld, én vooral de streek Puglia eeuwenlang was het de levensbron, van dit deel van Italië, én de regering word ook hier laksheid verweten.

Genoeg triestheid ik heb weer een mooi onderkomen gevonden,morgen ga ik hier de kusten  verkennen tot morgen.

1. Anja:
    21 mei 2019
    Wat een prachtige olijfbomen.toch nog flink bewolkt daar.
  2. Mien van der Zanden:
    22 mei 2019
    Gelukkig hoor ik niks over regen. Zeker mooieprachtige olijfbomen. Jammer dat ze kapot gaan .hoop dat ze het (beestje) kunnen bestrijden. Nog veel reisplezier groetekusssssss.
  3. Jan Wassenaar:
    22 mei 2019
    Je ziet wel dat elk land wel z"n problemen kent dan te droog
    dan te nat het is altijd iets , maar zie toch maar de zonnige
    kant van de reis dan komt alles ioch weer op z"n pootjes terecht,maak er maar iets leuks van. gr Jan en Fien
  4. Ria vd Meijden:
    23 mei 2019
    O wat een prachtige olijfbomen maar wat erg dat er zo veel dood zijn en het nog niet voorbij is je zou denken dat het beestje te bestrijden is maar dat zal niet zo simpel zijn
    Verder geniet je wel van je reis lijkt me zo ondanks de laars met hoge hakken
    Groetjes van ons