21 september

21 september 2022 - Dampier Peninsula, Australië

Met de temperatuur,in de laatste week,ben ik een dag op mijn schema  vooruitgelopen,daar het langs de Gibb river road voor mij althans,niet haalbaar was om grote inspanning te leveren.

En zodoende zit ik 2 dagen voor op mijn schema, en dat voelt dan weer goed,dan kan ik die twee dagen als bonus gebruiken.

Zodoende was ik vandaag op een parelfarm met camping ,en uiteraard een toertje geboekt.ik zal jullie niet vervelende met de geschiedenis van de parelkwekerijen en de eerlijkheid gebiedt ook te zeggen, dat ik niet alles  letterlijk heb kunnen volgen, maar het moet in vroeger tijden een vreselijk moeilijk en gevaarlijk werk zijn geweest. Momenteel, worden de opgeviste oesterschelpen,voorzichtig geopend,er word dan een kleine inkeping in het beestje gemaakt, daar word het  oesterzaadje ingestopt,gaat vanzelf weer dicht,in een rek gedaan en verblijf vervolgens 2jaar is de zeebodem, en dan is het altijd weer een verrassing wat eruit komt??Dan is er nog de kleur,van rose bruin en grijszwart,daarvoor zorgt de schlep als de parel dan eruit word gehaald,en het beestjes verwijderd, word de spier, weermee het aan de schelp vastzit,apart gehouden, en word verkocht aan restaurants voor 195 dollas per kilo !!die het werwerken in drank etcetera , de schelpen daar worden allerliefst fornituren en sierraden van gemaakt, .

Het informatieuurtje was heel erg interessant, dat was het dan weer voor vandaag.

1. Thea:
    21 september 2022
    Zo word je steeds wijzer he, hele uitdaging, so far so good, leuk je verhalen, net of er zelf n beetje bij bent!
    Veel plezier Thea en pluis
  2. Jan Wassenaar:
    21 september 2022
    De echte parels zijn geld waard dus breng maar "n kleine vrachtwagen vol mee ? dan
    komen wij je wel van het vliegveld afhalen Ha Ha .maar ja dat heb jij toch maar weer
    mooi meegemaakt,zo zie je maar al ben je niet de jongste meer je maakt het toch
    maar mooi mee,je geniet met volle teuge groot gelijk ,m.v.g.Jan en Fien
  3. Mari de Visser:
    21 september 2022
    mooie sieraden op de fotos te zien zo zie je nog eens wat prachtig geniet er van mariet groeten nelly mari
  4. Sia v Lith:
    21 september 2022
    Zit met nichtje te lezen Je avontuur Parels erg veel interesse Fijn 2dagen al eerder op je plek Groetjes uit Ned
  5. John Evans:
    21 september 2022
    Hi Market, I have just begun reading your blog. V interesting.
    Hope you are enjoying the hot weather. Better climate than Europe....ha ha. Keep writing. My cousin is Rita van Gestel from Scjhindel (spelling is wrong sorry)
  6. John Evans:
    21 september 2022
    Apologies MARIET....spelling your name arong in previous blog/vlog.....also I will try and spell Schijndel correctly.....is this spelling ok..🤔🤔
  7. Mariet van Zoggel:
    22 september 2022
    Give me your emailadres and I let you into my blog
    Otherwise ,google;
    mariet2reislogger.nl

You are familie from Catherien van Hout and her sister Rita van der Heyden?
  8. Cathrien:
    22 september 2022
    Dat is inderdaad mijn neef.Had hem de link doorgestuurd.
    Leuk dat hij reageerde.
    Voor hem natuurlijk heel herkenbaar.