18 September

18 september 2022 - Broome, Australië

Dat was dan al weer Derby,het meest noordelijk gelegen plaatsje op mijn route   wat zal ik er van zeggen ,het oogt een beetje armoedig koloniaal, een kwart van de mensen hier is Aboriginal,en vooral zij ,veroorzaken veel overlast zegt men hier.Veel van hen hangen wat rond ,en vullen zo hun dagen. Op de camping waar ik gisteren was,werd gewaarschuuwd ;sluit alles af,ook al ben je maar een straatje om .Het zijn de verschillende tussen arm en rijk?!

Vandaag ga ik naar Broome,eerst nog langs de Prison tree in Derby dat is een boab, die er mischien al meer dan duizend jaar staat en die van binnen helemaal hol is in 1838 werden mensen uit de kimberley gehaald,met kettingen vastgebonden,en opgesloten in oa deze boom,om daarna ingezet te worden voor de parelvisserij...

Die boabs zijn verwant aan de afrikaanse, en de op Madagaskar groeiende baobab,er zijn er verschillende soorten van, ze kunnen in extreme klimaat overleven, hebben geen jaarringen, zijn meestal hol van binnen en de bast is net als een spons  die zuigt het water op in de regentijd ,en dat houd hij dan vast  de zaden,zijn ronde bollen, net een tennisbal,er zitten maat 3 kleine zaadjes in,en een groeizame substantie, waar de zaden hun groeistart mee maken in dit extreme klimaat,het is te vergelijken met de kangaroe, die blijft ook een aanzienlijke tijd in de buidel van zijn moeder.

Denk nou niet dat ik dit uit mijn duimen zuig, het stond op de info borden bij die boom, je ziet ze hier veel ,ik vind ze facinerend, maar ik zal er jullie niet verder mee lastig vallen.

Eenmaal in Broome aangekomen, eerst naar het vliegveld... mijn koffer haha!!

Dan op zoek naar een camping ,mooi aan de zee, maar ook hier,word gezegd,sluit alles af, en zet snachts alles binnen,zelfs je badslippers , de Aboriginals,lopen bijna allemaal op blote voeten....buurman zei dat er snachts politie rondrijd ook op de camping,

Broome is wevarender dan Derby,de parelvisserij heeft hier welwaart gebracht ik ga morgen een kijkje nemen, het is hier wel wat minder heet.

Nog een anekdote, toen ik tegen mijn buurman zei, dat ik nederlands was,zei hij, ik Ken maar een nederlands woord; "godverdomme"wat betekent dat...ik zei, dat onze koning, ook eens in een speech zo n blunder maakte ,dat vond hij wel geinig.

Word vervolg...

1. Mien van der Zanden:
    18 september 2022
    Wat fijn dat je eindelijk je koffer hebt.wat is er al veel gebeurd. Echt indrukwekkend, spannend en leerzaam. Het zal wel vermoeiend zijn .Goed even rust en je koffer uitpakken .je hebt nog wat voor de boeg.met veel plezier je reisverhalen gelezen.blijf je graag volgen, geniet er van dat doe ik ook. Toedelemisjoe en groetjes. Mien.
  2. Sia v Lith:
    18 september 2022
    Mooi de anekdote van de koning Echt ....nu je koffer uit pakken En alles afsluiten Blijf je volgen,en steeds indrukwekkender ,,
  3. Sia v Lith:
    Hier gaan we morgen ook na Londen kijken uitvaart Koningin Elasabeth
  4. Coby Warmerdam:
    18 september 2022
    Wat fijn Mariet je koffer terug, kun je een eindelijk een andere outfit aan😂🤣vond jouw rode jurkje toch wel mooi. Hebben de mensen daar ook in de gaten dat Queen Elizabeth is overleden? Geniet van je verdere avonturen. Groetekus.😘
  5. Jan Wassenaar:
    19 september 2022
    Wij waren gisteren al vroeg op gestaan wij verwachten bericht uit de camper.maar
    je zal wel geen internet gehad hebben , maar vandaag hebben we toch weer bericht
    binnen, zoals ik lees heb je weer van alles mee gemaakt,wij zien het wel aan de Foto"s
    Ik ben wel eens jaloers dat jij zoveel ziet en wij in Heesch on gewone gangetje maar
    gaan . prima ? m.v.g. Jan en Fien
  6. Mariet van Zoggel:
    20 september 2022
    Je wilt niet ruilen toch ??? Ik heb een nieuw austr .tel nr 0447277042 heb je geprobeert te bellen... lukt niet,en je mob nr heb ik ook niet meer
  7. Mari de Visser:
    19 september 2022
    mariet kijk maar uit dat ze jouw niet meenemen geintje zal wel meevallen denk je nou natuurlijk,je koffer terug terug dat is mooi we genieten wel van je verhalen nelly mari