17 Oktober

17 oktober 2022 - Perth, Australië

Vandaag heb ik lekker uitgeslapen,en het rode zand uit alle hoekjes proberen te krijgen.

Ik zit hier in een voorstad van Perth,aan het strand,ik heb vanmiddag nog een flink wandeling gemaakt,er loopt een prachtige fiets, en wandelroute,en dit is een gebied, met huizen van de duurdere prijsklasse, dat is duidelijk!

Want daar had ik het nog niet over, voor wat architektuur betreft,hoef je niet naar Australië...wij kennen het beeld van Sidney Opera House, maar voor wat het westen hier te bieden heeft  ;  golfplaten,muren, en dagen,en allemaal laagbouw!

Ik realiseer me nu dat ik niet geinspireerd ben geraakt,om daar foto s van te maken, op dat moment maak je keuze s..en dat was voor mij toch,de natuur,en ik heb zo'n idee,dat de mensen hier zich daar ook van bewust zijn.

Ik heb ruim 6 weken,door dit inmense land gereden,en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het Enerzijds nog een relatief Jong land is, een paar honderd jaar geleden was het Aboriginal country,en ja daar is wrijving,Europa heeft het land onder de voet gelopen,zonder rekening te houden met de oorsprongkelijke bevolking,net als op zoveel andere plekken op deze planeet.De laatste 20 jaar is men hier zich er steeds meer van bewust,dat je de cultuur niet uit mensen kunt halen,en er zijn steeds meer projekten waar zij de supervisie hebben, omdat zij diegene zijn die hier al duizend jaren leefden.

Anderzijds, is het zooo oud ,en puur,dat de mens er in die miljoenen jaren geen vat op heeft gekregen

Ik weet ook dat landen niet te vergelijken zijn, maar als ik dan naar mijn Italië reizen kijk,dan zie ik totale verschillen, Italië is ,en was een centrum van macht, en reliegie,en dat ziet men terug, in de vele met prachtige en praal gebouwd kerken ,die in de loop van duizende jaren aangepast zijn door Moslims,Arabieren en Noormannen, die voor wat architektuur betreft ieder hier stempel hebben achtergelaten, en dat dat niet altijd zachtzinnig is gegaan  ,laat zich raden

Ook hier is veel gebeurd waar blanke liever niet over praten,maar zo langzaam aan komt het besef dat er respekt moet zijn voor iedereen

Hier is het dus niet de architectuur,maar de natuur,die hier de hoofdrol speeld, als je in die kloven loopt, en je ziet aan die lagen,hoe de aarde zich gevormd heeft, in 400miljoen jaren en daar heeft geen MENS NIETS aan bijgedragen... dan is dat wat mij bezighoud!

Ik ga jullie verlaten,ik moet morgen mij auto nog netjes maken,en dan zit ik nog een paar dagen in Fremantle, in de Prison, wil nog naar het scheepvaartmuzeum ,de Batavia gaan zien,en op 23 okt ga ik weer naar huis.

Ik dank jullie allemaal, voor de interesse in mijn verhalen, ook voor diegene, die niet zo frequent reageerde, ik vond het leuk,en kan zo thuis nog eens terugkijken.

Groet en nogmaals bedankt.

1. Jan Wassenaar:
    17 oktober 2022
    Als ik het zo lees doe je toch langzaam afscheid van dat grote land, met veel mooie
    herinneringen je kunt terug kijken op iets zeldzaams dat zie je niet elke dag,
    o te zien heb je geen grote tegen slagen gehad, dus dat zit wel goed, veel nieuwe mensen
    ontmoet dat is ook :n verrijking. doe toch maar rustig aan. m.v.g.Jan en Fien
  2. R.v.Deursen:
    17 oktober 2022
    Mariet,het was prachtig al die mooie verhalen te lezen.En de mooie foto’s.Een fijne reis terug,en tot gauw weer op de Berg en Dalseweg.Peter en Riekie.
  3. Jeroen:
    17 oktober 2022
    Geniet nog van de laatste dagen. Als jij thuis komt gaan wij een weekje weg. We bellen als we thuis zijn weer voor een bekske koffie.
  4. Joep:
    Mooie overwegingen Mariet.
    Geniet van je laatste dagen waarin je misschien de kans hebt om je vele impressies nog verder op je te laten inwerken.
  5. Thea:
    17 oktober 2022
    Indrukwekkend n kijkje in jouw keuken.
    Respect echt waar!
    Geniet er nog even van en je zult wel appen denk ik.
    Dank voor je verhalen meid!
    Groetjes Thea en Muffin
  6. Mien van der Zanden:
    17 oktober 2022
    Alweer tijd om je een fijne afronding en een veilige thuisreis toe te wensen. Nog even een paar dagen de bak in ge denkt toch niet dat ik geloof dat het een jeugdherberg is😁 hoop boetes te hard gereden door rood licht. Regelmatige vrachtwagen ingehaald geen gordel om etc etc maar wat is het snel gegaan.nog efkes toedelemisjoe en groetjes
  7. Sia v Lith:
    17 oktober 2022
    Respect en indrukwekkend is alles geweest om te lezen WELKOM in de Nederlands en weer wordt ok nog beter Vandaag mot regendagje en hebben hier met ons clubje een wandeling gemaakt in de natuur Zo fijn dat alles goed is gegaan Groetjes
  8. Coby Warmerdam:
    17 oktober 2022
    Mariet wat een avontuur heb jij achter de rug, geniet nog ff van de laatste dagen. Als alles ingedaald is kun ons thuis ook nog laten nagenieten van je reis. Ben ook weer blij dat als je weer onder ons bent en je ons thuis nog het een en ander te vertellen hebt. Bij andere reizen was je scooter je beste vriend nu heb je een prachtige camper als vriend gehad, bedank hem maar ook namens mij dat hij jou veilig heeft vervoerd door het Australische continent. Veilige terugreis en welkom thuis. Groetjes Coby
  9. Toon Van Boxtel:
    17 oktober 2022
    Nou Mariet, dat was 't dan. Een sterke en fylosofische samenvatting / afsluiting van jouw zoveelste avontuurlijke reis.
    Geniet nog een paar dagen en kom gezond weerom.
    En ik vraag me af: "what next?"
  10. Ria vd Meijden:
    17 oktober 2022
    Nou Mariet,de mooie avontuurlijke reis zit er zo goed als op fijn dat alles zo goed gegaan is,geniet nog van je laatste dagen en een goede reis terug.
    Gr.Ad en Ria
  11. Cathrien:
    18 oktober 2022
    Nou Mariet wat een fantastische reis heb je achter de rug.Je mag wel spreken van een hoogtepunt in al je reizen.
    Geniet nog van een paar dagen van betrekkelijke rust zodat je uitgerust aan de terugreis kunt beginnen.
    Groetjes Cathrien /Ton
  12. Mari de Visser:
    18 oktober 2022
    Mariet heel veel dank voor je verslagen en fotos en een goede reis terug tot ziens Nelly Mari
  13. Neeltje:
    19 oktober 2022
    Hoi Mariet,

Elke dag heb ik jouw mooie verhalen gelezen. En de prachtige foto’s gezien!
    Ook mijn ouders hebben mee gekeken. Dankjewel! Echt respect.
    Geniet nog van je laatste dagen en vast een goede reis terug.

Groetjes Neeltje
  14. Francisca en Nolda:
    20 oktober 2022
    Beste Marietje,

Bedankt dat jij deze belevenis met vele wilden delen.
    Wij zijn daardoor een beetje met jou mee geweest op vakantie.
    En wat hebben wij genoten van al jouw mooie foto’s en verhalen.
    Wij keken er echt naar uit.
    Niets meer dan lof voor jouw grenzeloze verlangen om de wereld te verkennen, en dat in je eentje, dat doen niet veel mensen jou na.
    Daar moet je zoals wij zeggen ballen voor hebben hahahahahaha
    Jij bent een bijzonder mooi mens die echt alles uit het leven haalt.
    Daar bewonderen wij jou enorm om.
    Nog even, en dan terug naar huis waar ook weer naar jou uitgekeken word.
    Wat zal jij een hoop te buurten hebben , daar gaan vast weer veel bekskes koffie geschonken worden.
    Over land en over zee al die mooie herinneringen neem je voor altijd in jouw hart mee.
    Marietje bedankt voor de mooie belevenissen en een veilig thuis.
    Veel liefs Nolda en Francisca